جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

شاسی خروج چیست

مقدمه ی شاسی خروج (push button)

امروزه برای ایجاد امنیت بیشتر در سازمان‌ها، مکان‌های عمومی و ساختمان‌های مسکونی از سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) برای ورود و خروج (تردد) افراد استفاده می‌شود تا دسترسی‌های افراد متفرقه محدود شود. از این رو سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) بر روی درب‌ها، گیت‌ها و خروجی‌ها نصب می‌شوند. سیستم کنترل تردد با این کار از عدم صدور اجازه برای ورود افراد متفرقه اطمینان حاصل می‌کند.

 شاسی خروج

در همین زمان ممکن است افراد داخل ساختمان قصد ترک کردن محل را داشته باشند. بدیهی است که خارج شدن نیاز به کنترل شدید و تجهیزات پیشرفته ندارد. تنها یک وسیله‌ی ساده نیاز است تا قفل درب را باز کند که معمولا شاسی خروج (push button) در این موارد گزینه‌ی مناسبی می‌باشد.

شاسی خروج (push button)چیست؟

شاسی خروج

شاسی خروج یا دکمه ی خروج (push button) یکی از تجهیزات جانبی در سیستم های کنترل تردد (اکسس کنترل) می‌باشد. شاسی خروج به عنوان دستگاه صدور مجوز برای خروج افراد عمل می‌کند. در مواردی که افراد در ساختمان‌ها، شرکت‌ها و مکان‌های مختلف از سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) برای ورود افراد استفاده می‌کنند شاسی خروج نیز نصب می‌شود.

شاسی خروج (push button) از اقلام سخت مثل پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند. سطح شاسی خروج (push button) معمولا صاف یا به شکلی است که محلی برای قرار گرفتن انگشت یا دست انسان دارد تا به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد.

به طور کلی شاسی خروج (push button) یک کلید ساده است که برای صدور فرمان‌های تعریف شده روی کل سیستمی که شاسی خروج روی آن نصب شده است تعبیه می‌شود. در سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) نیز شاسی خروج (push button) به همین منظور کاربرد دارد. سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) برای صدور مجوز ورود یا عدم ورود افراد استفاده می‌شود. شاسی خروج (push button) هم‌راستا با هدف کلی سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) عمل می‌کند و به افراد اجازه‌ی خروج می‌دهد.

در حالت کلی شاسی خروج (push button) بعضی از فرمان‌های کلی سیستم را دریافت و اجرا می‌کند. مثلا در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) به هنگام ورود، دستگاه کنترل تردد افراد را بر طبق شناسه‌های تعریف شده در سیستم اعتبارسنجی می کند. برای هر فرد به طور اختصاصی یکسری از شناسه های بیومتریک و غیر بیومتریک تعریف شده اما در شاسی خروج (push button) صدور اجازه ی خروج به پیچیدگی سیستم های ورودی نیست و تنها یک شناسه را به طور کلی برای همه اعمال و قفل را باز می کند.

شاسی خروج در اندازه ها و کارکرد های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید کاربرد شاسی خروج (push button) را در مراکز مختلف ببینید. به طور مثال در بیمارستان‌ها هنگام ورود پزشکان و پرستاران به اتاق عمل از شاسی خروج (push button) بدون تماس استفاده می‌کنند. مورد دیگر استفاده از شاسی خروج (push button)در بانک‌ها و اتاق‌های امنیتی بانک که مجهز به سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) هستند در هنگام خروج افراد از این اتاق‌ها از شاسی خروج (push button) استفاده می‌کنند.

انواع شاسی خروج (push button)

شاسی خروج

شاسی خروج (push button) بر اساس نوع عملکرد و نحوه‌ی اعتبار سنجی به چند دسته‌ی بدون تماس ، فشاری و لمسی تقسیم بندی می‌شود.

  • شاسی خروج (push button) بدون تماس
  • شاسی خروج (push button)  فشاری
  • شاسی خروج (push button) لمسی

کاربرد شاسی خروج (push button)

 شاسی خروج

شاسی خروج (push button) به منظور باز کردن قفل درب های مجهز به سیستم کنترل تردد نصب می شود. سیستم کنترل تردد در هنگام ورود افراد اعتبارسنجی را انجام می‌دهد و در هنگام خروج، بررسی زمان ورود افراد را انجام نمی‌دهد لذا سیستمی دیگر لازم است تا هنگام خروج افراد به آن‌ها اجازه ی خروج بدهد.

همانطور که می‌دانید سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) یک سیستم الکترونیکی است و وقتی روی درب نصب می‌شود درب فقط به وسیله فرمان های این سیستم باز و بسته می‌شود و به صورت دستی قابلیت باز شدن ندارد. درنتیجه اگر در مکانی از سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) برای کنترل ورود افراد استفاده می کنیم یا باید مشابه همین سیستم در پشت درب برای خروج نصب کنیم یا وسیله ی الکترونیکی دیگری برای باز کردن درب قرار بدهیم.

شاسی خروج (push button) یک وسیله‌ی الکترونیکی است که به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما بر روی درب ورودی خود سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) نصب کرده اید می‌توانید از شاسی خروج (push button) برای باز کردن قفل سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) درب استفاده کنید.

در مواردی که سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) در باز کردن قفل درب دچار مشکل می‌شود شاسی خروج (push button) می‌تواند آن را باز کند.

شاسی خروج باید نیروی کافی را به درب اعمال کند تا درب باز شود.

مزایای شاسی خروج (push button)

  • عدم تماس دست با شاسی خروج و عدم انتقال ویروس و باکتری ها (در شاسی خروج بدون تماس)
  • باز کردن قفل درب به هنگام عملکرد نامناسب سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)
  • قابل استفاده برای افرادی که توانایی باز کردن درب با دستگیره را ندارند
  • با استفاده از شاسی‌های خروج شما نیازی به ریموت ندارید
  • مناسب جهت استفاده برای درب‌های بدون دستگیره

معایب شاسی خروج (push button)

  • اگر جریان ورودی به شاسی خروج (push button) کنترل نشده باشد ممکن است انرژی کافی به شاسی برای باز کردن قفل درب نرسد.

نحوه کار شاسی خروج (push button) بر اساس نوع ساختار

شاسی خروج (push button) لمسی :

نحوه کار شاسی خروج بر اساس نوع ساختار

در شاسی خروج لمسی (push button) مانند تمامی ابزارهای لمسی دیگر، شما انگشت خود را با قسمت تعیین شده روی شاسی خروج در تماس قرار می‌دهید و بدون اعمال هیچ‌گونه فشار به شاسی خروج لمسی فرمان باز شدن قفل درب باز شده و شما می‌توانید از محل خارج شوید.

شاسی خروج (push button) فشاری :

شاسی خروج فشاری (push button) دارای یک دکمه در وسط صفحه‌ی شاسی خروج می‌باشد. شما با فشار دادن این دکمه درخواست باز شدن درب را می‌کنید و شاسی خروج فرمان باز شدن درب را صادر کرده و قفل درب را باز می‌کند و شما می‌توانید خارج شوید. شاسی خروج (push button) فشاری ساده‌ترین ساختار و عملکرد را میان شاسی خروج‌های دیگر دارد.

شاسی خروج (push button) بدون تماس :

در شاسی خروج (push button) بدون تماس نیازی به لمس دکمه ی شاسی خروج نیست. این نوع از شاسی های خروج مجهز به سنسورهای مجاورتی می‌باشند که دست شما را از فاصله‌ی معینی از شاسی حس می‌کنند و پیام باز شدن قفل درب را صادر می‌کنند. در این نوع شاسی خروج (push button) کافیست شما دستتان را در فاصله‌ی 5 تا 20 سانتی متری ( این مقدار فاصله با توجه به مدل شاسی خروج می‌تواند به مقدار اندک، کم یا زیاد شود ) شاسی خروج قرار دهید تا سنسورها دست شما را به عنوان شناسه‌ی معتبر شناخته و به سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) پیام باز شدن قفل درب را بدهند.

شاسی خروج بدون تماس (push button) در مکان‌هایی که نیاز به رعایت بهداشت به‌طور جدی‌تر می‌باشد مثل بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها گزینه‌ی مناسب‌تری هستند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا (covid-19) استفاده از  شاسی خروج بدون تماس می تواند در رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار موثر باشد.

توجه کنید که بعضی از انواع شاسی های خروج (push button) قابل کنترل با ریموت و از راه دور می‌باشند.

مشکلات احتمالی در عملکرد نادرست شاسی خروج (push button)

خرابی در مدار سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) باعث جلوگیری از قطع شدن قفل درب می‌شود. این مشکل می‌تواند ناشی از کوتاه بودن سیم انتقال برق و یا خرابی‌های دیگر در مدار سیستم باشد.

برای شناسایی مشکل شما باید تمام قسمت‌هایی که احتمال مشکل ساز بودن دارند را تست کنید. در بیشتر موارد مشکل از صفحه کلید، دکمه ی شاسی خروج (push button) و سنسور حسگر مجاورت خواهد بود.

اگر که شاسی خروج (push button) شما فلزی باشد و همچین مشکلی پیش بیاید باید اتصالات سیستم را چند بار بررسی کرده و مطمئن شوید که هر کدام از سیم ها به پایانه درستی متصل شده باشد. در این قسمت منظور NC یا COM (برای مفهوم جریان های NC/NO/COM به بخش بعدی مقاله مراجعه کنید) می باشد. بعد از بررسی کل مدار شاسی خروج (push button) و اطمینان از سالم بودن اتصالات اگر هنوز مشکل پابرجا بود احتمالا دکمه ی  شاسی خروج شما اسیب دیده است و لازم است که دکمه را تعویض کنید.

چگونه شاسی خروج (push button) مناسب برای سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) خود انتخاب کنیم؟

چگونه شاسی خروج مناسب انتخاب کنیم

انتخاب شاسی خروج (push button) ایده‌آل برای سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) اهمیت زیادی دارد. انتخاب شاسی خروج (push button) مناسب برای سیستم کنترل تردد شما به کاربرد و قفل درب خروج شما بستگی دارد. به طور کل شاسی خروج (push button) بر اساس جریان ورودی دارای دو حالت کار است:

  • جریان NC-Normally Closed
  • جریان NO-Normally Opened

NC با فشار دادن شاسی خروج (push button) جریان برق را قطع کرده و درب را قفل می‌کند درحالیکه NO با فشار دادن شاسی خروج (push button) اجازه می‌دهد تا جریان ادامه داشته باشد و درب باز می‌شود. شاسی خروج ها (push button) با داشتن جریان COM با هر دو سیستم جریان باز و جریان بسته می توانند کار کنند. حتما قبل از خرید شاسی خروج (push buton) اطمینان حاصل کنید که شاسی خروج (push button) و سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) درب باهم هماهنگ و سازگار هستندو سپس شاسی خروج را تهیه کنید.

بخش‌های مختلف شاسی خروج (push button)

بخش های مختلف کنترل تردد

شاسی خروج (push button) از یک صفحه ی استیل ضد زنگ  و یک دکمه تشکیل شده است. دکمه ی شاسی خروج در شکل‌های متفاوتی می‌تواند روی صفحه قرار بگیرد. پنل ارتباط شاسی خروج (push button) با سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) می‌تواند به صورت یک دکمه ی بزگ یا کوچک در رنگ‌های مختلف و یا به‌صورت لمسی باشد. در بعضی از شاسی‌های خروج نیاز به لمس یا فشار دادن پنل (دکمه) نیست. این نوع شاسی خروج در دسته بدون تماس قرار می‌گیرند که دارای یک سنسور حسگر نیز می‌باشند.

لیست شاسی‌های خروج (push button) موجود در سایت شرکت فرافن سامانه آسیا :

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *