جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سیستم پلاک خوان

سیستم پلاک خوان

با افزایش جمعیت و به تبع آن، استفاده ی بیشتر از خودرو ها باعث ایجاد حس نیاز به سیستمی مکانیزه و پیشرفته برای کنترل تردد خودروها شد.

تعداد بالای تخلف های رانندگی، سرقت خودروها، بی نظمی های ایجاد شده از تردد خودروها، ترافیک بالای خیابان های شهر و افزایش خطای انسانی در نظارت و کنترل؛ باعث روی آوردن بشر به کشف تکنولوژی مرتبط و استفاده از آن در جهت رفع کمبودها شده است. سیستم پلاکخوان در جهت مدیریت و نظارت بر تردد خودرو ها به کار برده می شوند.

امروزه کنترل تردد از موضوعاتی است که به طور جدی مورد توجه سازمان ها، مراکز، مجتمعات و به طور کلی هر مرکزی که تمایل به مدیریت و نظارت بر پارکینگ و ورود و خروج افراد نظارت داشته باشد، قرار گرفته است. در حالی که روش سنتی آن (استفاده از افرادی در ورودی و خروجی پارکینگ ها) دیگر در مکان های پرتردد به دلیل داشتن خطاهای انسانی و امنیت ناکافی دیگر کارآمد نیست.

از این رو از سیستم های پلاک خوان جهت احراز هویت و ثبت ورود و خروج در مدیریت پارکینگ و مکانیزه نمودن آن استفاده می شود. هماطور که گفته شد این سیستم ها بیشتر در سازمان ها، اداره ها، بیمارستان ها، شرکت ها، فرودگاه ها، مراکز خرید و فروشگاه ها، پارکینگ های عمومی و خصوصی و … جهت مدیریت پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه سیستم های پلاک خوان

سیستم پلاک خوان

اولین بار پلاک خوان در سال 1976 در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. این پلاک خوان ابتدا در تونل جاده ای قرار گرفت و در سال 1981 اولین خودروی سرقت شده را تشخیص داد.

در اواخر دهه 90 به دلیل الگوریتم مورد استفاده در این پلاک خوان ها، می توان آنها را نمونه های اولیه هوش مصنوعی دانست. اما این پلاک خوان ها به دلیل عدم وجود فناوری و دوربین های مناسب برای شناسایی خودرو های در حال حرکت و همینطور هزینه بالا، کاربرد زیادی نداشتند. اما در دهه 90 و کاهش قیمت دوربین ها و سخت افزار رفته رفته کاربرد پلاک خوان ها بیشتر شد .

انواع سیستم های پلاک خوانی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • گروه اول : سیستم هایی که مستقیما بعد از ثبت شدن پلاک در دوربین، احراز هویت آن را انجام می دهند که معمولا در بزرگراه ها، پلیس و اداره راهنمایی و رانندگی از آن ها استفاده می شود. قابل ذکر است این سیستم ها به دلیل هزینه بالایی که دارند، برای سایر سازمان ها توصیه نمی شود.
  • گروه دوم : سیستم های پلاک خوانی که بعد از ثبت شدن پلاک در دوربین، مشخصات آن را به OCR تبدیل و به سامانه یا سیستم یا نرم افزار ارسال می کنند تا پلاک شناسایی و احراز هویت شود. این سیستم پلاکخوان بیشتر در مدیریت پارکینگ ها و کنترل تردد (کنترل دسترسی) خودرو ها کاربرد دارد.

سیستم پلاک خوان ، مدیریت پارکینگ

در این بین برخی از عوامل هستند که فرآیند پلاک خوانی را با مشکل مواجه می کنند، مانند:

  • نور کم، انعکاس نور و زیاد بودن آن و همچنین سایه می تواند موجب عدم خوانش پلاک شود.
  • تار بودن تصاویر، حرکت خودرو و همینطور سرعت های متفاوت می تواند باعث این مشکل شود.
  • تغییر زاویه خودرو؛ خودرو تغییر جهت می دهد و با زاویه ی مناسب جلوی دوربین قرار نمی گیرد.
  • وجود مانع روی پلاک، کثیفی یا قرار گرفتن یک شی روی پلاک به طوری که قسمتی از آن را پوشانده باشد.
  • مخدوش بودن پلاک، استفاده یک فرد متخلف از راهکار هایی برای تغییر پلاک، باعث مخدوش شدن پلاک می شود.
  • رزولوشن پایین و کیفیت نامناسب، دور بودن پلاک خودرو از دوربین و در برخی موارد پایین بودن کیفیت دوربین یکی از دلایل عدم تشخیص است.

سیستم های پلاکخوان

  • تکنولوژی ANPR یا (Automatic Number Plate Recognition) یکی دیگر از روش های تشخیص پلاک (سیستم پلاکخوان) می باشد. در تکنولوژی ANPR فاکتورهای نوری در پلاک به شناسه های الکترونیکی تبدیل می شود و به عنوان شناسه ذخیره و ثبت می شوند. از تکنولوژی ANPR در سطح شهر برای کنترل ترافیک ردیابی خودروها مسیر یابی ثبت تخلف و … استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله سیستم مدیریت پارکینگ هوشمند، قسمت تکنولوژی ANPR مراجعه کنید.

  • یکی از موارد استفاده از سیستم های کنترل تردد هوشمند (کنترل دسترسی) در پارکینگ های عمومی و خصوصی می باشد. سیستم کنترل دسترسی پارکینگ، نیازمند تکنولوژی تشخیص پلاک خودرو و اعتبار سنجی آنها می باشد. در اکثر سیستم های کنترل دسترسی پارکینگ، برای خودروها از برچسب شیشه ای uhf استفاده می کنند؛ اما در مواردی که استفاده از تعداد زیاد برچسب و تگ امکان پذیر و اقتصادی نیست، از فناوری OCR استفاده می شوند. در این فناوری بدون نیاز به تگ یا کارت و یا ثبت اطلاعات هر خودرو از قبل، تردد خودروها ثبت و گزارش داده می شود.

می توان گفت مسائل مهم برای سیستم پلاک خوان؛ کیفیت نرم افزار، کارآمدی الگوریتم و همینطور کیفیت نور و دوربین برای عکسبرداری از پلاک می باشد.

OCR (فناوری تبدیل عکس به متن):

سیستم پلاک خوان /(OCR (optical character reader ، فناوری تبدیل عکس به متن

فناوری OCR مخفف Optical Character Reader می باشد. این فناوری شما را قادر می سازد تا فایل های اسکن شده خود را به متن قابل ویرایش تبدیل کنید.

این تکنولوژی می تواند تصاویر تایپ شده دست نویس و پرینت شده، را به صورت مکانیکی یا الکترونیکی به متنی که توسط ابزارها و ماشین های مخصوص رمزگذاری شده اند، تبدیل نماید. عکس های رمزگذاری شده که خروجی این تکنولوژی می باشد، از روی فایل های متفاوتی تهیه می شود؛ مثل سند اسکن شده، عکس سند، زیر نویس عکس، قسمتی از عکس های بیلبوردی و …

فناوری OCR اخیرا به عنوان یک منبع ورودی اطلاعات عمل می کند که با تبدیل فرمت های مختلف اطلاعات به یکدیگر، گستره ی استفاده از این تکنولوژی را افزایش داده است. به روزرسانی های جدید تکنولوژی OCR، قابلیت های بیشتری را به این فناوری اضافه کرده است. این قابلیت های جدید، تعداد کاربران این فناوری را افزایش داده است، مثل: استفاده ی نابینایان از این فناوری و … . نرم افزار های مربوط به فناوری OCR قابل نصب بر روی انواع سیستم عامل های گوشی و لپتاپ می باشد.

به زبان ساده می توان گفت: پس از اسکن یا تصویر برداری از فایل متنی، کامپیوتر پردازش روی فایل را شروع کرده و آن را به قسمت یا پارتیشن های مجزا تقسیم می کند تا الگوریتم پردازش؛ تصویر و حروف را شناسایی کند. حال اگر متن چرخیده باشد، کامپیوتر نیز آن را چند درجه چرخانده و دوباره شروع به چک کردن پارتیشن ها و تشخیص می کند.

دلایل استفاده از فناوری OCR:

  • تشخیص خودکار شماره پلاک
  • تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی
  • تهیه لیست از اطلاعات افراد شرکت
  • استخراج خودکار اسناد و ذخیره ی آنها
  • جمع آوری دیتای کسب و کارها و ذخیره ی آنها
  • دارای برنامه ی کمکی برای افراد نابینا و کم بینا
  • تولید عکس های الکترونیکی از اسناد و اطلاعات
  • در فرودگاه ها برای احراز هویت افراد و اعتبار سنجی پاسپورتشان استفاده می شود.
  •  تبدیل دست نویس به تصویر برای کنترل و مدیریت سیستم های کامپیوتری
  • وارد کردن فایل های اسکن شده به موتور جستجوی گوگل با تبدیل انها به فایل pdf

معایب سیستم های پلاک خوان

اطلاعات اشتباه یکی از مواردی است که ازمعایب این سیستم ها به شمار می آید، زیرا امکان شباهت زیاد پلاک های خودرو با همدیگر و یا عدم تطابق راننده و صاحب پلاک خودرو احراز هویت شده وجود دارد.

جهت برطرف ساختن هرچه بیشتر سایر موارد، قوانین مختلفی قرار داده شده است؛ به عنوان نمونه افرادی که در آژانس های نگهداری اطلاعات این دوربین ها مشغول به کار هستند باید دارای شرایط و ویژگی های خاصی باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *