جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ویگند(Wiegand) چیست ؟

ویگند (Wiegand) چیست؟

ویگند (Wiegand) یک پروتکل ارتباطی (استاندارد جهانی) است که نحوه ارتباط  بین سیستم کنترل کننده و خواننده های مختلفی مثل کارتخوان ها، سیستم های حضورغیاب و کنترل تردد (کنترل دسترسی) را تعریف می کند.

ویگند یکی از مشخصه های دستگاه های کنترل تردد (کنترل دسترسی) می باشد، به این معنا که در مشخصات فنی هر دستگاه کنترل تردد، ممکن است قابلیت اتصال به ویگند یا عبارت دارای خروجی ویگند را مشاهده کنید. مجهز بودن سیستم کنترل تردد به فناوری ویگند (weigand) یکی از مزیت های مهم این سیستم ها محسوب می شود.

به طور کلی ویگند تکنولوژی مورد استفاده در کارتخوان ها و ریدر ها می باشد. سیستم ویگند (weigand) یک سیستم ارتباطی از طریق سیم، بین ریدر و کنترلر در یک سیستم کنترل تردد است. در حالت کلی پیدایش تکنولوژی ویگند (weigand) از کارت ها، ریدر های اثر انگشتی یا هر وسیله ی انتقال دهنده اطلاعات دیگری می باشد که این ابزار ها به طور معمول در سیستم های کنترل تردد هوشمند (access control) استفاده می شوند.

لیست محصولات مرتبط شرکت فرافن سامانه آسیا

برای مشاهده محصولات فرافن سامانه اسیا کلیک کنید

به زبان ساده تر یک رابط  سیمی است که ارتباط مابین دستگاه کنترل تردد (کنترل دسترسی) و ریدر یا سایر دستگاه های کنترل تردد را برقرار می کند. به طوری که رابط  ویگند (Wiegand) برای اتصال و ارسال داده های یک سنسور بیومتریک به سیستم کنترل دسترسی به کار می رود.

دستگاه خواننده اکسترنال می تواند دستگاه حضور غیاب، سنسور اثرانگشت یا کنترل تردد (کنترل دسترسی) باشد و سیستم کنترل کننده یک دستگاه کامل کنترل دسترسی است.

رابط ویگند (Wiegand) فرمت های متفاوتی دارد که 26 بیت، 34 بیت، 66 بیت رایج ترین آن ها هستند.

که در این بین فرمت 26 بیتی آن استاندارد صنعتی است و به طور گسترده ای استفاده می شود.

تاریخچه ویگند (Wiegand)

ویگند کارت ، Wiegand ، ویگند (Wiegand) ، ویگند (Wiegand) کارت

این پروتکل نام خود را در دهه 1980 میلادی از یک مهندسی آلمانی به نام John Wiegand گرفت، که مخترع سیم مخصوصی در ویگند (Wiegand) کارت ها بود، که با استفاده از Wiegand reader قابل خواندن بودند. خروجی این خواننده (Data 0 (D0 و (Data1 (D1 و GND است. امروزه رابط ها و فرمت های سخت افزاری مربوط به ویگند (Wiegand) توسط سیستم های RFID استفاده می شود. که پیش تر به بررسی RFID  ها پرداخته شده است.

.

 

ویگند کارت ، Wiegand ، ویگند (Wiegand) ، ویگند (Wiegand) کارت

.

.

فرمت ویگند (Wiegand) (26 بیت)

فرمت ویگند ، ویگند چیست ، Wiegand format

16 بیت از 26 بیت آن برای کد های شناسایی، 8 بیت آن کد facility، یک بیت توازن پیشرو  و یک بیت توازن انتهایی است. اولین بیت برابری از 12 بیت اول کد و بیت برابری دنباله از 12 بیت گذشته محاسبه می شود.

.

بیت توازن (Parity bit)

فرمت ویگند ، ویگند چیست ، Wiegand Parity

جهت بررسی صحت داده های باینری استفاده می شود به طوری که هر بیت توازن می تواند به صورت زوج یا فرد تنظیم شود. یک گروه منتخب از بیت های داده با یک بیت برابری متحد می شوند و تعداد کل بیت های 0 یا 1 باید دارای یک عدد زوج یا فرد باشد.

.

سیگنال های ویگند (Wiegand)

ویگند ، ویگند چیست ، ویگند (Wiegand) ، سیگنال های ویگند ،Wiegand signal

ویگند (Wiegand) متشکل از سه سیم گفته شده در ذیل می باشد.

  • Data 0 (سبز)
  • Data 1 ( سفید)
  • GND (مشکی)

.

سیگنال ویگند ، ویگند چیست ، Wiegand signal

در لحظه ای که هیچ اطلاعاتی فرستاده نشده باشد هر دو سیم D0 و D1 به سطح ولتاژ بالا کشیده می شوند (معمولا 5 ولت) هنگام ارسال 0 سیم DATA0 به ولتاژ پایین کشیده می شود و DATA1 بالا می ماند. همانطور که هنگام ارسال 1 سیم DATA1 به ولتاژ پایین کشیده می شود و DATA0 بالا می ماند.

.

دستگاه کنترل تردد (کنترل دسترسی – Access control)

اکسس کنترل ، کنترل تردد ، کنترل دسترسی ، کنترل تردد(کنترل دسترسی) ، Accss Control

به طور کلی در مکان هایی که کاملا عمومی نیست و ورود و خروج و تردد عموم مردم در آن آزاد نیست، نیاز به دستگاه های کنترل تردد (کنترل دسترسی) می باشد.

کنترل تردد (کنترل دسترسی) تعیین می کند چه افرادی می توانند به اطلاعات و منابع موجود در یک مکان

دسترسی داشته باشند، این امکان می تواند به تعیین بازه زمانی برای اجازه دسترسی نیز مجهز شود.

پس می توان از آن به عنوان یکی از اصول امنیت یاد کرد. دستگاه های کنترل تردد (کنترل دسترسی) به دو نوع گفته شده تقسیم می شوند:

برای بالا بردن امنیت این دستگاه های کنترل تردد (کنترل دسترسی) می توان از پورت های ویگند (Wiegand) استفاده کرد، زیرا تمام اطلاعات در آن به صورت کد در آمده و از امنیت بالایی نسبت به سایر پورت ها بهره مند است.

ریدر ویگند (weigand) چیست؟

یک ریدر ویگند یا سنسور ابزاری است که برای بارگذاری اطلاعات بر روی دستگاه ویگند (weigand) مورد نیاز است. بعضی از اطلاعاتی که بر روی دستگاه ویگند بارگذاری می شوند:

  • سوابق پزشکی
  • شماره حساب بانکی
  • ثبت جرایم و تخلف ها
  • شماره کارت های اعتباری
  • شماره پرسنلی افراد در شرکت یا سازمان

مجموعه ای که حاوی این اطلاعات است با تمهیدات لازم این اسناد و اطلاعات را غیر قابل جعل و یا تکثیر می کند و به نحوی باعث بهبود عملکرد سیستم کنترل تردد می شود.

برای استفاده از این سیستم ها یک ریدر لازم است تا اطلاعات را دریافت کرده و در دستگاه ذخیره کند. این وسیله همان چیزی است که تحت عنوان ویگند (weigand) نام گذاری شده است.

 

ویگند (Wiegand) در ریدر های برد بلند RFID (انتن برد بلند UHF)

Wiegand ، ویگند ، ریدر برد بلند rfid ، انتن برد بلند uhf ، اکسس کنترل ، کنترل دسترسی

در ریدر های برد بلندRFID (انتن برد بلند UHF) توسط پروتکل ویگند (Wiegand) ارتباط بین ریدر برد بلند RFID (انتن برد بلند UHF) و دستگاه کنترل دسترسی (کنترل تردد) برقرار می گردد . این امر باعث راحتی کار خواندن تگ های RFID می شود.

همچنین از خروجی رله دستگاه کنترل دسترسی (کنترل تردد) یا همان اکسس کنترل جهت اتصال به راهبند، جک برقی و … اسفاده می شود. در ادامه می توان از خروجی شبکه دستگاه اکسس کنترل (کنترل دسترسی) برای ارتباط با نرم افزار مدیریت پارکینگ استفاده کرد.

اثر ویگند به چه معناست؟

اثر ویگند تاثیر گرفته از رفتار قطعات مغناطیسی بخش های مختلف سیستم کنترل تردد (access control) می باشد. اثر ویگند زمانی اتفاق می افتد که یک ابزار ویگند در ارتباط با ریدر ویگند قرار می گیرد. این یک اثر مغناطیسی غیر خطی تولید شده در این سیم مخصوص است. دقت کنید که نوع سیم استفاده شده در این مورد مهم می باشد. این سیم یک ابزار کم کربن است و از آلیاژهای کبالت، آهن و وانادیوم در ساخت آن استفاده شده است.

زمانی که شما از کارت شناسایی و یا تگ استفاده می کنید تا از سیستم های کنترل تردد و سیستم های امنیتی عبور کنید، در واقع اثر ویگند در حال اتفاق افتادن می باشد. اثر ویگند تقابل مغناطیسی بین سیم و ریدر است.

 

لیست محصولات مرتبط شرکت فرافن سامانه آسیا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *