جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کنترل تردد چیست

کنترل تردد یا اکسس کنترل چیست؟

معرفی سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)

کنترل تردد یا اکسس کنترل امروزه به عنوان یکی از فناوری‌های جدید برای کنترل و نظارت بر تردد افراد و اشیا در دنیا شناخته می‌شود. این فناوری در جهت صدور مجوز ورود و یا منع ورود افراد عمل می‌کند.

سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) طبق طراحی شبکه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده تاییدیه ها را شناسایی و محدودیت حضور فیزیکی را اعمال می‌کنند.

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) مدیریت دسترسی به سرویس‌ها و مکان‌های عمومی را نیز انجام می‌دهد.

همچنین سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) اعلان‌های مربوط به محدودیت‌ها و شرایط اضطرار را مدیریت می‌کند.

کنترل تردد (اکسس کنترل) یک مجوعه‌ی جامع اتوماسیون مدیریتی و حفاظتی برای تردد افراد و اشیا برای اماکن مثل پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، سازمان‌ها و … می‌باشد.

به‌طور کلی کنترل تردد محدودیت‌های لازم برای دسترسی فیزیکی به اماکن را ایجاد کرده و کنترل تردد یکی از ارکان ایجاد نظم و امنیت در سازمان‌ها می‌باشد. اجازه ورود و عدم ورود شامل باز یا قفل شدن گیت‌های ورودی و راهبندها است.

تاریخچه سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)

تاریخچه سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) مربوط به قرن نوزدهم میلادی می‌باشد. در قرن 19 میلادی سیستم کنترل تردد برای رفع بی نظمی‌های ورود و خروج پرسنل در آمریکا و اروپا به کار برده می‌شد.در قرن نوزدهم میلادی اکثر افراد آمریکا و اروپا در کارخانه‌های با تعداد کارمند زیاد کار می‌کردند و کسب و کار شخصی نداشتند.

ویلارد باندی جواهر فروش اهل نیویورک در نوامبر سال 1888 دستگاه ثبت زمان را در جهت رفع خطا و اشتباهات انسانی اختراع کرد.

افراد برای ثبت ساعت ورود و خروج خود از دستگاه ثبت زمان استفاده می‌کردند. این دستگاه که نمونه‌ی ابتدایی و اولیه از سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) امروزی است عملکرد پیچیده‌ای نداشت. به‌طوریکه به هر یک از افراد یک شماره اختصاصی تعلق می‌گرفت که در هنگام ورود به کارخانه بعد از وارد کردن شماره اختصاصی خود، یک قبض کاغذی که ساعت ورود افراد بر روی آن نوشته شده یود به آن‌ها داده می‌شد. این دستگاه با چند چرخ دنده و یک ساعت کنترل می‌شد. این وسیله دستگاه حضور و غیاب” کلید و نوار کاغذی” نام گرفت.

نسل بعدی دستگاه حضور و غیاب در سال1888 توسط دکتر الکساندر دی با نام” دستگاه حضور و غیاب دی” به بازار عرضه شد. این دستگاه حضورو غیاب همانند نسل اول شامل بخش  تنظیمات دستی می‌شد.

اولین نسل از دستگاه‌های کنترل تردد تمام اتوماتیک در سال 1938 باعث تحول بزرگ در تکنولوژی سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) شد.

تاریخچه سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل )

کاربرد سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل)

  • امکان مشاهده تصویر تردد
  • تهیه لیست جامع از ورود و خروج افراد
  • ردیابی اشیا یا افرادی که برچسب‌گذاری شده‌اند
  • جلوگیری از ورود افراد و ماشین هایی که منع ورود دارند
  • کاهش اتلاف وقت افراد در صف‌های طولانی ورود به اماکن
  • ارائه گزارش‌های رسمی و با دقت بالا از تعداد افراد در رفت و آمد
  • افزایش دقت و نظم در ثبت ورود و خروج افراد٬ ماشین ها و کاهش خطای انسانی
  • صرفه جویی در استفاده از منابع انسانی و بهره‌گیری از تکنولوژی دستگاه‌های کنترل تردد
  • افزایش امنیت به‌ ویژه در ارگان های با محدودیت حضور فیزیکی با دستگاه کنترل تردد  (اکسس کنترل) اثر انگشت
  • سرعت بخشیدن به روند ثبت اطلاعات ماشینهای ورودی به پارکینگ با دستگاه کنترل تردد  (اکسس کنترل) با بردبلند

کاربرد سیستم های کنترل تردد

انواع سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) بر اساس عملکرد

بیومتریک

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) بیومتریک با استفاده از شناسه‌های زیست شناختی عمل می‌کند.

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) بیومتریک از ویژگی‌های فیزیولوژیکی و رفتاری برای هویت دادن به افراد استفاده می‌کند به این معنی که اطلاعات فرد از طریق اثر انگشت، چهره‌، قرنیه و مردمک چشم و همینطور امضا او دریافت می‌شود.

انواع سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) بر اساس عملکرد

از این رو سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) بیومتریک به دو دسته ی

کنترل تردد (اکسس کنترل)  اثر انگشتی

کنترل تردد (اکسس کنترل) تشخیص چهره

تقسیم می‌شود.

سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) بیومتریک قابل اطمینان‌تر از سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) غیر بیومتریک هستند چرا که مشخصات فیزیولوژیکی افراد قابلیت جعل ندارد در نتیجه در موارد و سازمان‌هایی که نیاز به حفظ حریم و امنیت بیشتری دارند سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) بیومتریک کارایی بیشتری دارد.

سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) بیومتریک

غیربیومتریک

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم بیومتریک به معنای زیست شناختی است پس غیر بیومتریک به معنی غیرزیستی و در نتیجه سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) غیربیومتریک از شناسه‌های غیرزیستی برای تشخیص افراد و اشیا استفاده می ‌کند.

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) با عواملی مانند پین شخصی، لیبل‌های نصب شده روی اشیا و کارت‌های RFIDو تگ‌های RFID افراد و اشیا را شناسایی و مجوز ورود و خروح را صادر می‌کند.

سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) غیربیومتریک

ترکیبی

 هر یک ازسیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) بیومتریک و غیر بیومتریک دارای یکسری محدودیت‌ها و درمواردی عملکردهای نامناسب هستند لذا در مواردی برای حذف اینگونه محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌ها از ادغام روش‌های سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) بیومتریک و کنترل تردد (اکسس کنترل) غیربیومتریک استفاده می‌کنیم.

سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) ترکیبی

انواع سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل)

دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) کارت دارای صفحه نمایش و صفحه کلید است که با توجه به نیاز کاربران این دستگاهها کاربردهای متفاوتی دارند.این نوع از دستگاه‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) در حمل و نقل و بعضی از سازمان‌های اداری وجود دارند.

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) رمزی

در این سیستم برای هر فرد به طور مشخص یک کد در نظر می‌گیرند و افراد با وارد کردن این کد درون دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) اطلاعات ورود و خروج خود را ثبت می‌کنند.

سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) رمزی

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) اثر انگشت

اثر انگشت یکی از فاکتورهای منحصر به فرد هر شخص می‌باشد. یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای ثبت اطلاعات شخصی و امنیتی افراد اثر انگشت است. دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) اثر انگشتی به‌منظور کنترل امنیت و تردد افراد از ترکیب این شاخصه و تکنولوژی کنترل تردد (اکسس کنترل) استفاده می‌کند.دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) با اثر انگشت برای موارد با امنیت بالا کاربرد دارد و اگر مقصود شما از سیستم و دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل)، خدمات دیگر آن بجز امنیت است، لازم نیست که از دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) اثر انگشتی استفاده کنید.

از ویژگی‌های دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) با اثرانگشت، ضد آب و ضد ضربه بودن این سیستم ها می‌باشد.

سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) اثر انگشتی

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) تشخیص چهره

دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) با استفاده از شناسایی چهره دارای روند سریعتری نسبت به دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) با اثر انگشت است؛ اما درصد خطای کمی ممکن است در استفاده از آن رخ دهد. از این کنترلر در مواردی مثل: ثبت ورود و خروج پرسنل کاربرد دارد.

سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) تشخیص چهره

نحوه کار سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)

سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) توسط شناسه‌هایی که با توجه به نوع دستگاه مشخص شده‌اند کار می‌کنند. این شناسه‌ها کلید عبور افراد و اشیا از سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) است. اطلاعات هر فرد یاشی توسط شناسه‌ها به گیرنده‌های دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) ارسال می‌شود و نرم‌افزارهای کامپیوتری آن را آنالیز کرده و مبتنی بر داده‌های موجود اجازه ورود یا منع ورود صادر می‌شود.

شناسه‌های تشخیص هویت در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)  می‌تواند عوامل بیومتریک مثل اثر انگشت، چهره شخص و یا کارت، کد اختصاصی و تگ RFID باشد.

با توجه به نوع شناسه ابتدا باید در فاصله‌ی مشخصی از دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) قرار گرفت تا اطلاعات ثبت شده هویت فرد یا شیء به دستگاه کنترل تردد ارسال شود.

بعد از دریافت، اطلاعات به مرکز کنترل ارسال می‌شود. براساس هویت وارد بر شناسه، پس از آنالیز مرکز کنترل اجازه‌ی ورود یا عدم ورود صادر می‌شود. اگر که داده‌های دریافتی با داده‌های ثبت شده در مرکز کنترل یکسان باشد اجازه‌ی ورود با باز شدن درب صادر می‌شود.

در پایان هر دوره‌ی مشخص که در تنظیمات سیستم کنترل (اکسس کنترل) تردد قابل اجراست شما می‌توانید میزان تردد افراد و یا خودروها را به صورت گزارش کامل در اختیار داشته باشید.

نحوه کار سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل )

 

موارد استفاده از سیستم کنترل (اکسس کنترل) تردد

  • بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها
  • حضور و غیاب افراد در سازمان‌ها
  • گیت‌های ورودی فرودگاه‌ها فروشگاه‌ها
  • ورودی پارکینگ‌های عمومی  و اختصاصی
  • آزمایشگاه‌های علمی در مراکز فناوری و تولید علم
  • کنترل تردد افراد بازدیدکننده در مراکز نیازمند امنیت بالا

 

بخش‌های مختلف یک سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)

در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) یک ورودی داریم که این ورودی بر روی گیت‌ها و یا درهای ورودی پارکینگ، آسانسور و ساختمان‌ها نصب می‌شود. این ورودی یک سیستم الکترونیکی‌ است. سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) با استفاده از یک شناسه‌ی بیومتریک و یا غیربیومتریک که به منزله‌ی کلید عبور از قفل می‌باشد اطلاعات فرد یا شی را دریافت کرده و با اطلاعات ثبت شده مطابقت می‌دهد تا گیت باز یا بسته شود.

همانطور که اشاره شد در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) نیاز به یک مانع و سد فیزیکی داریم که با عنوان‌های راهبند و گیت شناخته می‌شوند.موانع فیزیکی در صورت پاسخ منفی بخش کنترل الکترونیکی نسبت به ورود فرد یا شیء بسته نگه داشته می‌شود و اجازه دسترسی فیزیکی را نمی‌دهد.

به طور کل سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) دارای دو بخش نرم‌افزار، سخت‌افزاری و مانع فیزیکی (گیت و در) است.

بخش های مختلف یک سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل )

مرکز کنترل از دیگر بخش‌های سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) است.که وظیفه‌ی بررسی هویت شناسه‌ی وارد شده را برعهده دارد. در نتیجه‌ی پاسخ مثبت مرکز کنترل در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) در یا گیت باز می‌شود.

در بعضی موارد تنها ورود افراد مورد کنترل و بررسی قرار می‌گیرد و برای خروج نیاز به کنترل تردد (اکسس کنترل) نیست لذا سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) باید مجهز به یک حسگر و یا آشکارساز حرکتی باشد تا به درخواست خروج بدون نیاز به شناسه‌ها پاسخ مثبت بدهد.

 

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) افراد و اشیا چیست

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) برای افراد و اشیا (خودروها و …) قابل استفاده است. در بخش‌های زیر هر دو دسته‌ی سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) افراد و سیستم کنترل تردد اشیا را بررسی می‌کنیم.

 

کنترل تردد (اکسس کنترل) افراد

ثبت تعدادمراجعه کنندگان و پرسنل در سازمان‌هایی که استفاده از نیروی انسانی درصد خطا را افزایش می‌دهد. سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) اشخاص قابل استفاده در موارد متعددی است از جمله:

  • کنترل حضور و غیاب کارمندان
  • گزارش‌گیری کامل از تردد و حضور افراددرمجموعه‌ها
  • کنترل تردد اشخاص در اماکن با تعداد زیاد مراجه کننده

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) اشخاص به چند روش گفته شده در قسمت‌های قبلی اعتبارسنجی را انجام می‌دهد. (به بخش انواع سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) براساس عملکرد مراجعه کنید.) و در نتیجه‌ی احراز هویت مجوز ورود را صادر کند.

روش‌های اعتبار سنجی و استفاده از شناسه‌های احراز هویت با توجه به امنیت سازمان مورد نظر ازانواع بیومتریک و غیربیومتریک استفاده می‌شود.

از میان شناسه‌های مورد استفاده اثر انگشت پر کاربردتر و رایجتر ازسایر شناسه‌های بیومتریک است. سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)  اثر انگشتی قیمت کمتری و کاربری راحتتری نسبت به سایر سیستم‌های کنترل تردد دارد.

در سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) بیومتریک باید شناسه‌ی بیومتریک برای هر شخص از قبل در مرکز کنترل تعریف شود.

به انواعی از اکسس کنترل‌ها که قابلیت‌های ثبت تردد را دارند و توسط نرم افزار کنترل می‌شوند سیستم کنترل تحت شبکه می‌گویند.

سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) افراد چیست

کنترل تردد (اکسس کنترل) اشیا

سیستم‌های کنترل تردد (اکسس کنترل) برای کنترل و ردیابی کالا، اشیا و خودروها می‌باشند. در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) اشیا استفاده از شناسه‌های بیومتریک امکانپذیر نیست و تنها از طریق اعتبارسنجی شناسه‌های غیربیومتریک اجازه‌ی ورود و ردیابی صورت می‌گیرد.

در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) اشیا از تگ RFID ( برچسب ) استفاده می‌کنیم. به این صورت که تگ موردنظر روی کالا و یا جلوی شیشه خودروهادر محلی مناسب که قابل تشخیص برای ریدرهای دستگاه کنترل تردد باشد، نصب می‌شود.

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) اشیا برای کنترل تردد خودرو در پارکینگ نگهداری و ردیابی کالا در انبارهای بزرگ کاربرد دارد.

سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل ) اشیا

نرم‌افزار سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)

مدیریت تردد افراد و اشیا در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) توسط بخش نرم‌افزاری آن صورت می‌گیرد.نرم‌افزار سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) می‌تواند برای افراد در یک مجموعه ساعت معین برای ورود و خروج تعیین کند و یابرای بازدیدکنندگان هم امکان محدود کردن زمان حضور در مجموعه را ایجاد کند.

در نتیجه اگر شخصی خارج از محدوده‌ی زمانی تععین شده برای وی در سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) در کل مجموعه یا قسمت‌های تعیین شده حضور داشته باشد الارم سیستم کنترل تردد برای منع ورود شخص فعال می‌شود و افراد زودتر از زمان تعیین شده برایشان اجازه‌ی خروج ندارند.

درنرم‌افزار سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) می‌توان اطلاعات پرسنلی افراد را ثبت کرد. همچنین امکان فعال یا غیرفعال کرن تگ های RFID افراد و اشیا نیز وجود دارد.

نرم افزار سیستم کنترل تردد ( اکسس کنترل )

جمع بندی

سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) برای بهینه سازی استفاده از زمان و جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان افراد است. مدیریت تردد افراد و اشیا در اماکن پرتردد و شلوغ با سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) برای افراد و اشیا به مراتب راحت تر و با امنیت بیشتر خواهد بود.

امروزه برای نظم، امنیت و گزارش‌گیری کامل از تردد افراد و اشیا استفاده از سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل) از رایجترین روش‌ها شناخته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *